Het zit er alweer op. We hebben genoten, maar we hebben weer geen karper. Dus we hebben besloten er zeker nog een keer heen te gaan. Ik heb als aanvulling op Swieps verslag een uitgebreid verhaal geschreven.

Zoals jullie hebben kunnen lezen in het eerste verslag van Swiep hebben we het koud maar leuk gehad. De grasplas is een ideaal plekje. Op het feit dat we nog geen karper hebben gevangen en op de boemeltrein die elk uur langs komt denderen... na.

Vrijdag zijn we dus aangekomen. naast ons (50 meter) staat een grote De Waard tent, met daarin 4 heren. Voor hun tent aan de waterkant staan een groot aantal hengels. Twee per persoon. We hebben kort met hun overleg gepleegd om er voor te zorgen dat we niet elkaars lijnen laten kruisen. Het is zo lullig als je er 's nachts uit moet omdat je buurman zijn hengel binnen haalt of erger beet heeft...

Justin had aangegeven waar hij wilde staan, maar van de eigenaar mochten we de tent niet direct aan het water zetten. Dit omdat er mensen zijn die rond het meer willen lopen. We hebben er welgeteld 1 gezien, en die had ook om onze tent heen kunnen lopen :).... Maar ja het is en blijft de baas. Dus wij de tent aan de kant neergezet en overleg gepleegd waar we wilden gaan liggen. Ik rechts één bij een overhangende boom en midden in het diepe gedeelte de ander. Justin links een strak tegen het Riet en ook één in het diepere gedeelte. Als eerste de hengels optuigen, rodpods neerzetten, aas in het water en vervolgens voor dat het donker wordt de tent opzetten.

Alles gedaan en we beginnen aan de eerste nacht. Al snel werd het zeer koud. Dus dicht tegen de vuurkorf aangekropen besluiten we om half twaalf de tent in te duiken. Het moment dat we allebei net in slaap waren gaat mijn “boom” hengel af.... Weer uit de slaapzak de kou in, wetend dat het een brasem is, gezien het piepje. Na het onthaken en terugzetten van de brasem, zei Justin voor de gein... liggen we er net in en gaat die van mij.. HiHi. We lagen inderdaad er nog niet eens in en Justin's “Riet” hengel gaf een piep. Brasem.... Maaaaaar vis is vis. De rest van de nacht bleef het stil, tot half negen... Uit het niets een run op de hengel van Justin. Wij met de plooien van ons kussen in ons gezicht er heel rap uit. Zien we nog net een “vervelende” meerkoet wegschieten. Hij had de boilie van Justin gevonden en veel geluk gehad. Vlak naast die boilie zit een scherpe haak. Geen vis... Dan maar koffie.

De rest van de dag was het rustig, en ga je dingen observeren. De buren zijn flink aan het voeren met tijgernoot. Erg veel voer voor deze tijd van het jaar. Er zijn zeker meer hengels tevoorschijn gekomen. Gezien de kruiwagen met lege flessen die voorbij kwam, was het gisteren erg gezellig. Wederom staat de BBQ aan, dit keer met zwarte gehakt ballen. Als het begint te druppelen. Er steekt een spontane fikse windvlaag op. De net geplaatste paraplu's die de BBQ droog horen te houden schieten los. Er kan eentje gepakt worden de andere zeilt over het water heen. Halverwege het water dopen we de paraplu om tot Tinanic en zinkt deze zo naar de bodem. Veel reactie is er niet bij de buren. Ze zijn druk bezig met andere dingen. Uiteindelijk word er een paar keer ingegooid, maar geen succes.

We krijgen overburen. Twee jonge gozers die heel fanatiek beginnen met opbouwen van hun spullen. De eerste werpt links af richting de lijnen van onze buren. De andere werpt rechts, dwars over de lijnen van Justin. Even tijd om met ze te gaan praten. We zijn dus rustig naar hun toegelopen om het een en ander te overleggen. Hier liggen wij, daar kunnen jullie. Bij het binnen halen van zijn eerste worp, trekt hij gelijk de lijn van Justin mee. Weer alles opnieuw plaatsen. Ik ben van mening dat als je ergens komt, je gewoon even overleg pleegt met de mensen die er al zitten. Kleine moeite, veel plezier. Nu begon de middag met irritatie. Als er dan ook nog een ADHD oma er aan komt en direct met een verdedigingshouding tegen je begint te praten: “ieder op zijn eigen helft”... blijven we toch lekker rustig. Uiteindelijk lagen alle hengels in het water was iedereen klaar voor de karper.. die niet kwam.

Om elf uur 's avonds vond een brasem mijn boilie. De boilie was te groot voor de bek van de brasem. toch heb ik hem/haar gehaakt. vervolgens maar lekker gaan slapen. We lagen er nog niet zo lang in en weer gaf mijn “boom” hengel een paar piepjes. Bij de hengel aangekomen was het stil. Geen boilie meer aan de rig. Opnieuw alles eraan en terug in het water. We zijn... herstel... Ik ben die nacht vier keer gewekt. Drie piepjes op verschillende hengels en mijn mobiel die naast mijn oor aangaf dat het tijd was om hem op te laden. En heb ik me een aantal uur lopen te verbazen over het aantal bomen dat Justin kan doorzagen in een nacht. Al met al weinig slaap.

De zondag hebben we spullen opgeruimd, voor de regen zou komen. Vervolgens hebben we nog geprobeerd met de pen wat te bereiken, maar tevergeefs. Als allerlaatste hebben we de hengels uit het water gehaald. Het was gezellig, leuk, koud, heerlijk, zonnig, nat, druk, relaxed en we hebben veel plezier gehad. En daar gaat het om.