Vallee Lake 1 sessie verslag

Vallee lake, we komen er aan! Vandaag is het eindelijk zo ver. Justin en ik (Michel) gaan een weekend vissen in Frankrijk. We hebben via carp-diem een stek geboekt op Vallee Lake 1. Ik ben geregeld naar Frankrijk geweest om te vissen op karper. Maar voor ons beiden is dit de eerste trip naar een betaalwater. We weten dus niet wat ons te wachten staat.

Als je het water niet kent, weet je niet wat goed zal werken. De periode waarin wij naar Vallee Lake gaan is ook op het randje. Willen ze al vreten, of zullen ze geen zin hebben? We hadden al wel een kaartje van Vallee Lake gezien met verschillende dieptes, maar op locatie ziet alles er vaak toch anders uit. Aangezien je er niet met shelf life boilies mag vissen hebben we een aantal zelf gedraaide boilies en twee freezer baits meegenomen van CC- Moore. De Meteor en de Live system. Dan hebben we in ieder geval boilies mee waar we vertrouwen in hebben. Vertrouwen is iets wat je wel moet hebben om lekker rustig te kunnen vissen. Dit vullen we aan met de bestelde particles en pellets die klaar zullen staan op onze stek. Eigen gekookte particles zijn niet toegestaan. Dit omdat er in het verleden meerdere mensen zijn geweest die gevist hebben met niet goed bereide particles... En jullie weten wat daar de gevolgen van zijn, denk aan “Benson”. Ik kan jullie wel vertellen dat de particles echt van goede kwaliteit zijn. Even een tip na gebruik van de Hot Hemp moet je niet in je ogen wrijven.

Kaart van Vallee Lake 1

Vallee Lake ligt in Normandië en is binnen 4,5 uur te bereiken vanuit Veenendaal. Aangezien we vrijdag om 10 uur in de ochtend aanwezig mogen zijn gaat de wekker om 03:45... Erg vroeg. De mensen die mij kennen weten dat heel vroeg opstaan niet echt één van mijn favoriete bezigheden is. Toch verbaas ik me elke keer dat als ik ga vissen, ik direct naast mijn bed sta en gelijk denk: “yes”.

Het is 4:45 als ik met een half vol geladen auto naar Justin vertrek. Als ik daar aankom staat Justin al buiten met al zijn visspullen... Hij heeft er dus ook veel zin in. Na wat gestouw, passen en meten liggen ook zijn spullen in de auto. Het is toch steeds weer verbazingwekkend wat we allemaal niet meezeulen. Ook al gaan we maar een weekend… we hebben genoeg spullen en eten bij ons. We zijn op weg en rijden braaf luisterend naar die mevrouw in de radio of we links of rechts moeten. We verbazen ons beide over de grote hoeveelheid mensen dat nu al op weg is. Gelukkig gaat niet iedereen naar Vallee Lake.

De reis verloopt soepel. Binnen de 4.5 uur sta ik in een Franse supermarkt de laatste nuttige en lekkere inkopen te doen. Wat Brioche, cakejes, batterijen en koekjes. Dat is een tik van me, en die heb ik al jaren. We melden ons braaf telefonisch aan Mark en Nathalie zoals vermeld staat in de routebeschrijving. 10 minuten later rijden we op de toegangsweg van het Vallee lake 1.

Het sanitair en winkel vanaf onze stek

Vallee Lake 1 is 5,3 ha en heeft 10 stekken. Je kan elke stek op nummer vooraf boeken. Je weet dus welke stek je krijgt. Wij hebben stek 1, dat is de stek met de Lodge. De Lodge is een vakantie woning met twee slaapkamers op de eerste verdieping. Beneden is er een ruime badkamer, ruime keuken en woonkamer met T.v.. De eigenaar van Vallee Lake gaf aan dat deze Lodge vaak gehuurd wordt door gezinnen. Overdag gaat het hele gezin golfen of naar de kust. Einde van de dag worden de hengels uitgegooid. De vissers slapen aan de waterkant, de rest in het huis. Zo kan het hele gezin toch samen op vakantie. Aangezien wij dag en nacht vissen, maken we alleen gebruik van de Lodge om naar de wc te gaan en te douchen. Daarnaast zit er buiten de Lodge een oplaadpunt voor de accu’s van de voerboot.

De lodge vanaf onze stek

Onze stek vanaf het balkon van de Lodge

Een voordeel van de Lodge stek is dat je het hele rechter gedeelte van het meer kan bevissen. Er zit niemand tegenover je. Dus een groot gebied. Recht voor je en rechts naast je een bomenrand. Veel overhangende takken. Ondiepe randen 1 tot 1,5 aflopend naar 2,5 meter diepte. Van Mark horen we dat de mensen die voor ons op stek 1 hebben gezeten een goede week hebben gehad. Vallee Lake 1 is eigenlijk net een week echt open en er is al een 52lbs karper gevangen… Op stek 1. De foto’s op zijn laptop tonen inderdaad mooie grote dikke vissen. Als we dat zien hebben we gelijk nog meer zin om te gaan vissen. Nadat we een kop koffie hebben gedronken en volledig ingelicht zijn en van alles op de hoogte zijn gaan we op weg naar de stek.

Onze stek vanaf het sanitait gezien

Stek 1 heeft als bonus dat we de auto er dicht bij kunnen zetten. Naast Nathalie en Mark zijn er ook twee bailiffs (begeleiding) Sam en Justin, ja nog een Justin :). Als je hulp nodig hebt kan je hun bellen. Ze kunnen je tips geven over het water en je helpen door een vastgelopen vis te bevrijden met de roeiboot. Verder zorgen ze er voor dat je volledige uitrusting met een quad-bike met aanhanger naar je stek wordt gebracht. Je auto moet op de parkeerplaats blijven staan. Dus niet zelf sjouwen met spullen.

Bij de ingang van het meer staat het sanitair, dat is 24 uur geopend. Daar kan je de douches en toilet gebruiken, en ook hier een serie stopcontacten voor je oplader van je voerboot accu’s. Maar ja wij hebben de Lodge, dus hoeven dit niet te gebruiken. Naast het sanitair is een klein winkeltje met de hoognodige vismaterialen, te huren voerboten en andere koopwaar. Het hek en enige ingang tot het meer is afgesloten met een cijferslot, waar je de code van krijgt. Je kan dus zo van het terrein af en er weer op als je de slotcombinatie weet.

Je rodpod in het grind

Op stek 1 aangekomen besluiten we eerst de boel op te bouwen. Er hangen steeds een aantal dreigende wolken en willen toch het weekend niet doorweekt beginnen. Stek 1 en 2 zijn voor ons. Stek 1 is een dubbele stek en we besluiten deze te gebruiken. Dus aan beide zijden een tent met de rodpod’s er naast. In het midden van de stek is een uitstekende grindbak, zeg maar dril eiland. Dit is echt geweldig, want je staat voor je hengels te drillen. Al je een vis vangt in ieder geval :) Wat nog niet kan want de hengels liggen er nog niet in. Nadat we alles klaargezet hebben, gaan we eerst de boel verkennen met voerboot en dieptemeter. We hadden een beslissing genomen, met tips van Mark, om strak op de kant te vissen. Dus de boot gebruikt om alles af te zoeken, op zoek naar sporen van vis, of in ieder geval plateautjes of juist extra kuilen. Justin zit in het linker gedeelte en ik in het rechter gedeelte. We bepalen de stekken voor 6 hengels en voeren ook op een reserve stek, waar we  niet vissen… wie weet later als het niet gaat lopen.

De gepimpte navigator in actie

De omgebouwde navigator doet prima zijn werk. Hij vaart zonder enig problemen het hele water over en geeft braaf de juiste dieptes aan. We varen 1 hengel links tegen een heel klein talud aan. Deze kwamen we toevallig tegen en is misschien iets wat je snel over het hoofd ziet. De twee rechter hengels van Justin worden strak tegen de overkant gevaren. Mijn linker ligt ook tegen de overkant aan. Mijn middelste hengel vind een plekje onder een overhangende boom aan de rechter zijde. En mijn rechter hengel ligt niet ver van onze stek in een geul tegen het talud aan. Een plek dat volgens Mark niet veel vis op levert, maar eigenwijs dat ik ben probeer ik het toch. De stek schreeuwt gewoon vis. Alles lig op zijn plek. Dus we kunnen onze Bivvy’s ombouwen tot ons nachtverblijf. De vrijdag zit er bijna op. Aangezien ik in de afgelopen nacht bijna niet geslapen heb, zie ik het wel zitten om niet al te laat mijn nieuwe slaapzak te gaan testen. Als het begint te regen is de keuze snel gemaakt en lig ik al heerlijk te snurken.

Als ik om 2:00 uur een enkel piepje krijg op mijn middelste hengel. De enkele piep wordt al snel omgezet in een volle run. De UCP Mullberry blauwe pop-ups doen hun werk. Ik spring uit mijn tent en grijp de hengel van de rodpod en voel weerstand… veel weerstand. Justin staat gelijk naast me en begint alles klaar te leggen. Een paar tellen later begint mijn linker hengel ook te lopen. Dit kan niet anders dan mijn vis zijn. Justin pakt de hengel op en terwijl hij hem net vast heeft raak ik alle weerstand kwijt. Zo staan we allebei in het donker met een hengel in onze handen en geen vis meer aan de andere kant. Dit was mijn eerste run van het jaar en gelijk een vis verspelen… dat ziet er niet goed uit. Maar ja dat hoort er nou eenmaal bij. Maar ik wordt hier niet vrolijk van. Justin en ik houden ons maar voor dat het een meerval was, en daar heb ik niet zo veel zin in om deze te vangen. Dat verzacht de gedachte een beetje.

De lijnen worden weer opnieuw uitgevaren en niet veel later liggen we weer in onze eigen slaapzakken springende vissen te tellen. Het begint weer te regenen. Ik hoop dat de regen de vis zal activeren, toch blijft het tot in de ochtend rustig. Ik schrik wakker van een geluid van een wekker. Als er iets meer zuurstof in mij hersens komt besef ik dat het de pieper is van Justin. Ik schiet mijn schoenen aan en ren de tent uit. Justin is bezig om uit zijn tent te komen. Ik wacht niet en sla vast aan en zoek contact met de vis. Vervolgens geef ik de hengel aan Justin die twee tellen later naast me staat. Hij begint met het drillen van een mooie vis. Ik prepareer alles om het verblijf op de kant voor de karper zo aangenaam mogelijk te maken. De dril duurt niet heel lang, maar de vis laat wel weten dat ze graag weg wil blijven van ons. Maar eenmaal in het net zien we een mooie schubkarper.

Justin met een 12kg wegende Schubkarper

Justin gaf gisteren aan dat hij graag een grote dikke schub wilde vangen, liever dan een spiegel. Nou dat is hem gelukt. Deze mooie schub van 12 kg was een goed begin. Nadat we de vis gewogen, gemeten en behandeld hebben met klinik (vereist door de eigenaren). Wordt ze weer vrijgelaten.

Justin’s volgende wens is een spiegel, maar dan het liefst een ronde, je weet wel zo’n schijf, hoge rug en lage buik. Helaas blijft het voor ons op deze dag maar bij 1 vis. Het weer is guur, vochtig en de wind is volledig gedraaid. De stek aan de andere kan van het meer heeft een 52lbs karper en een steur opgeleverd. We varen alle lijnen opnieuw uit, wisselen van aas en voeren door de hele rand met de werppijp en de katapult boilies en maïs. Dit om vis te laten bewegen. Ik verplaats mijn rechter hengel naar een stek tegen de bomenrand. Hier heb ik later spijt van als er op mijn oude stek een aantal bellen plakkaten naar boven komen. Ik besluit de hengel niet erug te plaatsen om de vis niet te laten schrikken.

Mark komt even bij ons kletsen en stelt ons voor om even te gaan kijken bij Vallee Lake 2. Ik overleg met Justin en hij besluit bij de hengels te blijven. Ik krijg van Mark een rondleiding op Valle Lake 2. Dit meer is een stuk groter dan Vallee Lake 1, het ligt op 10 minuten loopafstand en is dit jaar voor het eerste geopend. Mark en zijn team zijn maanden bezig geweest om Vallee Lake 2 visklaar te maken. Op Lake 2 is ruimte voor 20 stekken. Alleen het eerste jaar hebben ze er maar 12 gemaakt. Om aan te kijken hoe dit loopt. Er zijn 6 enkele en 6 dubbele stekken. Dus maximaal 18 man op een meer van bijna 10 ha. Er wordt daar geloot. Iedereen mag vanaf 11:00 rondkijken en om 12:00 uur worden er namen uit de hoed getrokken. Zo heeft iedereen gelijke kansen en blijft er nog genoeg ruimte over om wat te stalken als je dat wil. Al met al is dit een zeer mooi water. Wie weet dat we hier in de toekomst een weekje kunnen vertoeven.

180 graden beeld van Lake 2

Tijdens onze tour van Vallee Lake 2 krijg ik van Justin een bericht via de walkie talkie…. VIS, vis, vis… Ik begrijp hieruit dat hij weer beet heeft. Niet lang daarna hoor ik een bericht: “laat maar”. Hieruit begrijp ik dat het een losser is. Als ik een half uur later weer op de stek ben, bespreken we wat er gebeurd is. Later vertellen we Sam ook wat er gebeurd is, hij geeft aan dat het vaker voorkomt dat je bijvoorbeeld de steur in de vin haakt. Dan krijg je een mooie run, maar uiteindelijk geen vis op de kant. We zien later een steur een paar keer boven komen vlak voor onze neus. Best spannend als je weet dat zo’n beest in de buurt van je pop-upjes zwemt. Als we net het avond eten opzetten, komt er na een toch redelijk dag ineens verandering in het weer. Het begint te regenen en niet zo’n klein beetje ook. Wat een water krijgen we over ons heen. We eten onze maaltijd op en weer duurt het niet lang voordat we allebei in onze tent liggen te slapen. Op wat nachtelijke bezoekjes van de natuur, denk muskusratten. Slapen we jammer genoeg de hele nacht door.

Onze onschuldige vrienden

Ik wordt in de ochtend gewekt door een enkel piepje. Ik ga er uit en wacht op de rest… maar de rest blijft uit. Het miezert nog steeds. Tijd voor koffie. Als Justin uit zijn tent komt begint de regen iets minder te worden. Rond 11 uur zien we in de buurt van de linker stek een karper springen. Vlak daarna niet ver er vandaan nog één. Ik neem de beslissing om mijn rechter hengel die kort aan de kant ligt te verplaatsen en naar links te gooien. Kijken of ik zo nog een vis kan verleiden. Justin heeft namelijk nu drie hengels aan de overkant liggen en wil deze daar houden. Ook aan deze kant blijft het stil. We genieten van al het schoon wat het water ons brengt.

De zwanen zorgen voor een mooie afleiding

Om 12:00 uur krijgt Justin een volle run en zoekt contact met de vis. Eindelijk weer een vis. We begonnen ons al weer zorgen te maken. We moeten namelijk aan het eind van de dag weer thuis zijn. Dus 15:00 opruimen en 17:00 uur weg. Na een mooie dril, schuift er een mooie karper in het net. Justin heeft zijn volgende wens uitgesproken en weer gaat deze in vervulling. In het net ligt een hele mooie spiegel van ook precies 12kg. Een mooie schijf van een vis.

Justin met een 12kg wegende Spiegel

We hadden van tevoren bepaald dat als er één van ons twee vissen gevangen had, dat daarna alle 6 de hengels van de ander worden. Zo houden we het gezellig en gaat de ene niet naar huis met geen vis op zijn naam. Dus dat houdt in dat ik vanaf dat moment met 6 hengels aan het vissen ben. Gelukkig gaat mijn linker hengel een uurtje na die van Justin ook lopen. Ik pak de hengels zoek contact en direct knapt mijn lijn. Ik begrijp daar echt niets van. Ik heb die lijn wel 20 keer gecontroleerd, gelukkig vissen we met safetey systemen met een extra kort geknipte clip en blijft de vis niet lang zitten met het lood en de montage. Ik kan je wel vertellen dat dit niet goed is voor je gemoedsrust om twee vissen de verspelen.

Net als ik de volledig opnieuw opgetuigde lijn heb uitgevaren krijg ik :) een piepje op de rechter hengel van Justin. Met z’n tweeën staan we gefixeerd naar de swinger te kijken. Het duurt een seconde of vijf als deze langzaam omhoog loopt en vervolgens gaat de spoel lopen.  Direct zoek ik contact met de vis en sta ik iets groots te drillen. Ik was even vergeten wat voor een kick dit geeft. De vis neemt een beslissing om helemaal naar links te zwemmen. Door wat extra druk kan ik de vis draaien en zie voor het eerst een schim van de vis…. Wat een vis. Na een rustige maar lekkere dril ligt er een hele grote schub in mijn net. Na het meten, wegen, maken van foto’s en klinik behandeling mag de 18kg wegende vis weer terug in het water.

Michel met een 18kg wegende Schub

Ondanks het al 14:15 is besluiten we de hengel toch weer opnieuw uit te varen. De hengels gaan er pas om 16:00 uur uit. Dit blijkt een wijze beslissing te zijn. Als om 15:00 de wekker gaat sta ik op om wat op te ruimen, Justin staat wat te drinken als de rechter hengel (weer de live system pop-up) langzaam begint te lopen. Ook Justin staat nu in contact met iets heel zwaars. Hij is bezig met de dril als hij in 1 keer vast zit. Door veel druk erop te zetten hopen we dat de vis los komt, maar helaas. Als we de druk laten wegvallen, trekt de vis heel langzaam lijn mee. We besluiten dat we de Bailiffs gaan bellen.

Sam en Justin for the rescue

Het duurt een kwartier voordat deze jongens in de boot op weg zijn naar de vis. Terwijl ze deze kant op komen krijg Justin wat meer contact met de vis. Vervolgens piept 1 van mijn hengels 1 keer. In theorie kan de vis nu wel door mijn lijn zitten. Alleen het blijft bij die ene piep. Omdat de vis naar onze mening niet vrij rondzwemt wordt Justin gevraagd of hij vanuit de boot wil drillen. Dat wil hij wel. Dus met z’n drieën in de boot op weg naar de vis. Als de vis een paar keer goed probeert te vluchten zwemt deze als nog door mijn lijn. Als de vis eindelijk in het net ligt, blijkt het een mooie spiegel te zijn van 18,50kg. Ook deze wordt naar een paar foto’s en een weegsessie weer veilig en behandeld terug gezet.

Justin met een 18,50kg wegende Spiegel

Het is nu 16:30, anderhalf uur geleden zouden we gaan opruimen. Maar omdat Justin een vis wist te haken in de laatste minuut hadden we iets meer tijd nodig. We nemen afscheid van het hele Vallee Lake team en beginnen snel op te ruimen. Er wordt ons vriendelijk gevraagd omdat wij eerder weggaan of we het een probleem vinden als de visser van de overkant onze stek overnemen. Daar hebben we zeker geen problemen mee. We geven ze zelfs nog wat CC-Moore live Sytem pop-ups en freezerbaits. Met daarbij een uitleg van onze stekken. Moe maar voldaan rijden terug naar Nederland. Nadat we langs de McDonalds zijn geweest zijn we weer veilig terug in Veenendaal.

René en John bedankt voor jullie goede zorgen.
Mark, Nathalie, Sam en Justin Thanks for this unforgettable experience. Keep up the good work. See you soon.