Het is zondag ochtend 12 april. Feest want het is Pasen én de dag dat de eerste Onzevissen.nl karper koppelwedstrijd gaat plaats vinden. 06:15 staan we tegen over 19 uitgeslapen koppels uit het hele land die staan te popelen om eens een polder schub, spiegel of misschien wel graskarper te vangen.

Vannacht is er over een groot gedeelte van Nederland een fikse, maar dan ook echt fikse onweersbij getrokken. Tijdens het uitzetten van het parcours zien we nog een paar mooie flitsen. Waarbij we gelijk hopen dat die wegblijven, en volgens buienradar gebeurt dat ook. We beginnen dus met de Loting. Aangezien het Justin’s project is, zal hij de loting regelen zodat iedereen weet welke stek die dag voor hen is.

De loting van de stekken

Eerst hebben we de huishoudelijke mededelingen. Wat mag wel, wat mag niet. En overleg om de wedstrijd op veler verzoek een uur eerder te laten eindigen. Dit om met daglicht de prijsuitreiking te kunnen houden. Ieder koppel vertrekt nadat ze naast een paar paaseitjes en een vuilniszak, hun steknummer hebben gekregen.

Een half uur later, om 7 uur, begon de wedstrijd. Vanuit onze stek zag ik dat de stek naast ons (Swiep en Duncan) al vrij snel een volle run had... Binnen een kwartier. Helaas werd deze niet geland. Dat zou wel eens een hele drukke dag kunnen worden... dacht ik toen. Om 07:30 vertrok mijn rechter hengel. De eerste karper van de onzevissen.nl wedstrijd was een feit. 5,0 kg en 68cm. Om het eerlijk te houden, heeft onze buurman Benny Rutten, mee gekeken bij het meten en wegen. Daarvoor onze dank.

Michel - 5,0kg 68cm

Nog steeds had ik de gedachte dat het een zeer drukke dag kon worden. 08:10 kwam het eerste telefoontje, stek 2. Yuri heeft daar een mooie polderschub van 6,5 kg gevangen

Yuri - 6,5kg 76cm

Dit gaat lekker. Ondertussen begint het zonnetje zijn best te doen om door te breken en zie ik her en der de stretchers uit de tent of brolly komen. Dit is echt genieten zo.

Het zonnetje

08:45 wordt ik gebeld door steknummer 17. Johan had een hele mooie schub van 7 kg gevangen. Johan en Henri hadden ook meegedaan aan de laatste KCA wedstrijd. Daar hoorden ze van onze wedstrijd en besloten zich in te schrijven. Dat is maar goed ook.

Johan - 7,0kg 77cm

Het loopt dus constant door, lekker. Henri roept mij nog na, tot zo. Dit had ik bij een eerdere wedstrijd ook gedaan :). Mijn antwoord was dat hij wel moet opschieten, nu ben ik nog in de buurt. Op stek 18 zie ik Jos (KCA) en Marco zitten. Ik ga even naar hun toe voor een praatje. Jos wijst me op een bever nest niet ver van hun stek af. Ze hebben de bever die ochtend ook meerdere malen gezien. We zitten daar ook echt midden in de natuur. Op de trein na die het steeds bruut verstoord. Ineens wordt ons gesprek abrupt afgebroken omdat ze van stek 17 weer staan te gebaren dat er een vis op de kant is.

Weer aangekomen bij stek 17 heeft dit keer Henri een vis in het net gehad. 3 kg en 63 cm. Ze gaan lekker zo en staan op dit moment ruim aan kop. Ik verlaat de twee heren die mij met een brede glimlach uit staan te zwaaien.

Henri - 3,0kg 63cm

Op mijn eigen stek aangekomen, had Justin al een paar keer bezoek gehad van een brasem. Bij de buren rechts van ons bleef het angstvallig stil. Links van ons hadden ze ook al een paar aanbeten gehad en verspeeld. Er is dus wel vis activiteit. Maar het werd iets rustiger. Tot 11:15 de mobiel weer ging... Stek 4, Bert en Jaap. Jaap had een vis van 6,75 kg gevangen. De eerste keer op de lage vaart en gelijk zo’n mooie vis... Geweldig.

Jaap - 6,75kg 67cm

Drie kwartier later kon ik naar stek 12 daar hadden Ivo en Patrick een karper gevangen... 3 kg en 63 cm. Tijdens de prijsuitreiking gaven ze aan dat hij 4 kg was. Voor de prijzen maakte het niet uit (volgens mij was dat met weegzak). Wel viel op dat deze vis, volgens ons, ergens een robin red voerstek had gevonden. De vis was flink rood gekleurd rond de bek

Ivo - 3,00kg 63cm

En toen werd het stil, heeeeel stil. Voordat de volgende vis op de kant kwam zijn er 4,5 uur voorbij gegaan. In die 4,5 uur zag ik de stretcher volop benut worden. De te kort gekomen nachtelijk uurtjes werden bijgeslapen. Een fietser die achter ons langs reed hoorde ik nog zeggen: “Wat een hobby”. Mijn gedachten waren ja heerlijk hè. Ik zou veel vis ook kunnen waarderen maar het is en blijft een geweldig water.

16:30 wijst Justin naar de overzijde en zegt: “Er zit vis op de stek”. Zijn woorden werden onderbroken door een volle fluiter. De volgende vis was een feit, 6,0kg en 80cm.  De glimlach op zijn gezicht zegt genoeg.

Justin - 6,00kg 80cm

Etenstijd kwam er aan. Net op het moment dat onze spaghetti heerlijk op temperatuur is en we beiden er heerlijk van zitten genieten, gaat de hengel van Justin weer lopen. Het is 17:45 en de laatste vis van de wedstrijd is gevangen. Een leuke schub van 4 kg en 64 cm. Net genoeg om Johan en Henri van hun 1e plek te verstoten. Sorry Jongens :)

Justin - 4,00kg 64cm

Tijdens de prijs uitreiking wordt het duidelijk dat er veel teams zijn die helemaal geen teken van leven hebben gehad. Geen piepje, zelfs geen brasem. Toch valt me op dat iedereen met een goed humeur bij prijsuitreiking aanwezig is. In totaal zijn er op de hele dag maar 8 karpers gevangen. Helaas John en Danny kamp eerder de wedstrijd verlaten vangen slecht nieuws over John’s moeder. John, we hopen dat alles goed gaat. Jos moest helaas onverwachts aan het werk, maar hij had een aflossing geregeld.

't Guppy - Ede

Alle prijzen zijn beschikbaar gesteld door ’t Guppy hengelsport in Ede.
www.hengelsport-shop.com
Namens Onzevissen.nl bedankt voor jullie steun.

Prijzen

De eerste prijs die we uitgereikt hebben is de prijs voor de zwaarste vis. Deze vis is gevangen door Johan. Met 7 kg vis kreeg hij 2,5 kg freezerbaits van CC-Moore

De prijs voor de zwaarste vis

De eerste prijs winnaars waren Justin en ik. Met drie vissen. Een totaal van 15 kg vis en een totale lengte van 212 cm. Wij kozen voor de pen-hengels van Shimano.

1e Prijs

De tweede plaats ging naar Johan en Henri. Zij hebben 2 vissen gevangen met een totaal gewicht van 10 kg en 140cm. Zij kozen voor een Tackle-box.

2e Prijs

Met 1 vis van 6,75 kg en 67 cm verdienden Bert en Jaap de derde plaats. Zij hadden hun zinnen gezet op de Rodpods.

3e Prijs

Plaats 4 ging naar Yuri en Fred. Met 1 vis van 6,5 kg van 76 cm. Hun keuze was de katapult van Fox.

4e Prijs

Plaats 5 was voor Ivo en Patrick met de karper van 3 á 4 kg :) en 63 cm. Zij kozen voor het Korda boekje. Met de mededeling van Patrick dat ze nog wat konden leren.

5e Prijs

De rest van de prijzen zijn door middel van loting verdeeld.

Loting 01 Loting 02

Loting 03 Loting 04

Loting 05 Loting 06

Loting 07 Loting 08

Loting 09 Loting 10

Loting 11 Loting 12

Loting 13 Loting 14

Wij hopen dat iedereen ondanks de weinige vangsten toch heeft genoten van de wedstrijd. Wij hebben besloten van deze wedstrijd een jaarlijks evenement te maken. Dus wie weet zien we elkaar in de toekomst.

Iedereen bedankt voor de sportiviteit en wij van het onzevissen.nl team wensen iedereen veel vangsten toe.