Mooie winterzon

De eerste wedstrijd had even op zich laten wachten, maar eindelijk was het dan zover. Ondanks dat er overal ijs ligt, is de Lage Vaart gelukkig helemaal open. Tijd voor de winterwedstrijd, en winter dat is het geweest. Koud, super koud, maar lekker :)

04:45 -  Ik wordt wakker van een irritante toon… Mijn wekker. Ik druk hem snel uit om de rest van het huis niet wakker te maken. De badkamer in en ff wassen en aankleden. Ik doe er langer over dan normaal omdat ik toch wat meer lagen aan moet trekken. Lekker dik ingepakt ga ik naar beneden. Ik neem de hond mee naar beneden want die moet even uit. Eenmaal buiten lijkt de kou mee te vallen, totdat ik een lekkere windvlaag in mijn gezicht krijg... Brrr

Gelukkig had ik bijna alle spullen al in de auto gelegd. Gesjouw met spullen in thermo kleding is niet prettig. Je hebt het dan bloedheet. Ik hoef alleen nog koffie te zetten en op naar Swiep. Ik was weer ietsje later dan beloofd. Swiep had zijn sjekkie al gerookt en stond al helemaal klaar. Zin er in Swiep? Echtwel was het antwoord....

Justin zou als tweede team met Ron (zijn vader) gaan vissen. Alleen Ron heeft net zoals vele Nederlanders een griepje onder de leden. Gelukkig had Justin als back-up zijn (stief)vader Wim. Hij had het belooft en maakt zijn belofte waar. Bikkel :). Uiteindelijk rijden we allemaal volledig bepakt met twee auto’s in de richting van de Lage Vaart in Almere. De winterwedstrijd gaat eindelijk door.

Aangekomen bij de Lage Vaart zijn er al enkele mensen aanwezig. De grond is bevroren dus de paaltjes konden niet geplaatst worden. Na wat uitleg van Marc en Jos rijden we langzaam naar onze stekken. Justin en Wim zaten op 7 en Swerus en ik op 12.  Onderweg hebben we onze tactiek al besproken. Alleen als we uit de auto gestapt zijn, hebben we die gelijk aangepast… Eerst de tent. Kunnen we in ieder geval uit de wind onze hengels optuigen.

Onze winterbivak

8 uur liggen de hengels van Swiep op de juiste plek. Niet lang daarna die van mij ook. Tijd voor koffie en een kachel. De koffie was heerlijk warm, alleen de kachel niet. De gasbusjes hadden het moeilijk om niet te bevriezen. Propaan en Butaan, daar zit het verschil in. Onze oplossing was volgend:  als de kachel lekker warm is, deze uitzetten, de gasbus even op de kachel opwarmen (al bewegend). Als je de gasbus dan weer in de kachel doet, doet je kacheltje het gelijk weer goed voor een tijdje. Warm kregen we het wel.

Kachel - onze warmte bron

We hebben een heerlijk dag gehad, Swiep en Ik. José (Moeder van Justin) had ook voor ons een bak snert gemaakt en die was heerlijk. Ook hadden we taart van Backie gekregen en hadden we zelf een blik knakworsten en droge worst. Eten genoeg, maar geen aanbeten. Het is op een paar loze piepjes heel rustig gebleven. De door ons gemeten watertemperatuur was 0,2 graden. Je kan dan ook niet veel verwachten.

IJswater

Na afloop van de wedstrijd kwamen we er achter dat niemand een vis gevangen had. Wel was er een meerkoet die de aantrekking van een boilie op de bodem niet kon weerstaan. Maar die werd veilig weer terug gezet en telt niet mee voor de wedstrijd.

Wim, Ron vervanger

Omdat er geen vangsten waren, zijn de prijzen verloot. De eerste trekking was nr. 20. Jos kijkt op de lijst en roept Ron gefeliciteerd…. Niemand reageert totdat Justin aangeeft dat Wim Ron is, althans de vervanger van. Wim had al aangegeven dat hij  al een tijd niet gevist had, zodat hij zeker weer beginners geluk zou moeten hebben.... en dat is waar :) Hij is de gelukkige winnaar van een Fox Horizon rodpod. Verder waren er nog een brolley, fox tacklebox en automatic Bivvy light die verloot werden.

Eerste Vangst 2009

Zo lang als we gewacht hebben, zo snel was het weer voorbij. Ondanks de stevige wind hebben we veel plezier gehad en lekker gevist. Zouden we altijd wat vangen, dan zou het vangen heten en niet vissen. Wel kan ik jullie zeggen dat ik weer zin heb in de lente.

Wim volgende winterwedstrijd weer?