De nacht van Almere

De één na laatste wedstrijd van de kca Almere was aan de beurt. De nacht van Almere. Zaterdag ochtend 29 augustus 5 uur 12 reden Justin en ik weg vanuit Veenendaal richting de Trekweg in Almere. De auto weer tot de nok toe vol. We hadden weer genoeg bij ons.

Onderweg begon het te regenen. Ik zei nog tegen Justin dat ik niet hoopte dat we met regen moesten opbouwen. Maar eenmaal aangekomen op de trekweg leek het droog te blijven. Hadden wij even geluk. Johan en Henri (team HJ Soest) stonden er al en hadden er zichtbaar zin in. Grootspraak over en weer liet de zin maar stijgen. Dit kwam vooral omdat door de laatste gezamenlijke wedstrijd, de onzevissen.nl paas karper wedstrijd. Tijdens deze wedstrijd stonden Johan en Henri tot op het laatste moment boven aan met de vangsten. Totdat Justin op het laatste moment door een vangst ze van de eerste plaats af wist te verstoten.

De loting was als gewoonlijk. Nummertjes in fotorolletjes. Justin moest ons lootje trekken. Hij trok Stek nr 1. We moesten daarvoor de auto 5 meter verplaatsen en we waren er al. Stek 1 is een veel beviste stek. Vaak is deze stek tijdens de wedstrijd niet zo "vruchtbaar". Maar eens kijken of we daar dit keer verandering in kunnen brengen. De overkant heeft een serie bomen, riet en een aantal inhammen. We maken de keuze om een compacte voerplek te maken, tussen deze obstakels. Dit vooral omdat groot aantal vissers daar niet willen/durven te gaan liggen. We besluiten eerst de tent op te zetten gezien het dreigende karakter van de lucht. Nadat de tent zijn plekje heeft gekregen begin ik met spodden. We hebben weer een karpersoepje als soep van de dag.

Nadat alles op de juiste plek staat en ligt is het al 8 uur. We zien bij de buren de eerste vis er al uit komen. We dachten nu al, die gaan lekker... Maar later op de dag bleek dat die vangst geen karper was, maar een flinke snoekbaars van 90 cm. Ja, die zitten er ook en die vinden blijkbaar een boilie ook lekker.

Bij ons begint ook iets te piepen, geen volle run, dus al  snel blijkt dat ik mijn eerste en zeker niet mijn laatste brasem op de kant ga halen. We hebben in ieder geval vis op de stek. We hebben op dit moment op elke hengel een ander soort aas. Zo kunnen we kijken waar de karper vandaag zin in heeft. Klein, groot, zoet en vis. We zullen zien.

Het duurt even voordat we een echte run krijgen. Om 13:40 Terwijl Justin zijn rechter hengel van ander aas het het voorzien is, krijgt hij een flinke run op zijn linker hengel. Justin pakt zijn hengel en zoekt contact met de vis. Ik vraag wat hij denkt dat het is. Hij geeft antwoord dat het een karper is, maar dat hij niet heel erg veel vecht. Hij heeft de woorden nog niet uitgesproken of er worden weer een paar meters van zijn spoel afgetrokken. Na een rustige dril glijd er een mooie schubkarper in het net. We zien de weger net in zijn auto stappen om vervolgens de verkeerde kant op te rijden. Snel even bellen dus. Maar aan de andere kant was ook een karper gevangen. Dus ze moesten eerst daar wegen en vervolgens bij ons.

8,3kg polderschub

De karper was een schub van 8,3 kg. Jos en Arie (de wegers) wisten Justin te vertellen dat hij op dit moment de zwaarste vis had gevangen. Justin zag het al helemaal zitten. De prijs voor de zwaartse vis in een zak boilies van Flelvobaits. Ik gaf Justin al aan dat we nog 24 uur te gaan hadden. Trots belde we gelijk met Johan en Henri om de vangst te delen. Maar tijdens het gesprek met Johan werd het aas van Johan meegenomen door een vis. Een volle fluiter, direct opgehangen wachten we in spanning af. Paar minuten later bleek het één van de vele brasems te zijn die ze die dag zouden vangen.

Na het genot van een heerlijk broodje Chinese-omelet (dank je Patries) was het brasem tijd. We hadden zeker vis op de stek, alleen niet de vis die wij wilde hebben :) Het was zelfs zo erg dat Justin na een vangst van een brasem dezelfde hengel weer op de stek gooide. Net tijd had om zijn toplood er aan te doen. Om vervolgens gelijk weer een brasem te kunnen haken.

Eindelijk om 16:30 begon mijn hengel te lopen. Aangezien ik de laatste tijd veel blank (dagje voeren zoals wij dat noemen) of kleine vissen vang hoopte ik op een lekkere vis. Het was een schubkarper van 6,3 kg. Niet super groot, maar zeeeeer welkom. Met deze vis stonden we op de eerste plaats. Nu maar hopen dat er nog iets bij komt. Maar hij kwam niet bij ons maar wel bij Henri. Henri wist de grootste vis te vangen. Echt een mooie polderschub van 87 cm en 9,2 kg. Daar ging de grootste vis van Justin. Henri het is je gegund.

6,3kg polderschub

Aangezien het de hele dag flink gewaaid heeft hebben wij grotendeels van de tijd, uit de wind, in de tent gezeten. Dit was ook af en toe nodig voor de buien die over kwamen. Tegen de schemering hadden we naast brasems, nog geen andere vissen toe kunnen voegen aan het lijstje. Zelfs niet onder de maaltijd, wat eigenlijk altijd wel gebeurd. Dus hebben we de stoelen uit de tent en de stretchers in de tent. Bedden klaar maken voor de nacht. We moeten in ieder geval even lekker slapen.... Dachten we.

Nadat we een heerlijk biertje hadden genuttigd, was het tijd om naar bed te gaan. Op buienradar zag ik wat regen aankomen met wat rode en paarse plekjes er in. Ik hoopte nog dat het ons zou schampen... maar dat deed het niet. 10 minuten nadat we er in lagen begon het te hozen. En dat bleef een tijdje doorgaan. Gepaard met onweer trok er van alles over ons heen. Ondertussen piepte de souderbox enkele keren maar ging niet verder. Normaal hoop je dat een enkele piep over gaat in een run, maar deze keer was dat anders. Ik heb een beslissing genomen om de hengels uit het water te halen. Tijdens het binnen halen flitste het flink. Ik dacht nog: "die was niet ver weg" vervolgens een gigantische knal. Daar sta je dan met een hengel in je handen. Ik weet wel dat je dan heeeeel snel kan binnen halen. Net toen ik alles binnen had brak er weer een flinke hoosbui uit.

Het heeft tot 6 uur geregend, een kwartier later heb ik de hengels weer ingegooid. Blijkbaar hebben niet veel mensen de hengels uit het water gehaald. Want er zijn die nacht nog flink wat vissen gevangen. Jammer voor ons.

Ochtend in Almere

Ik weet niet of het aan de omslag van het weer lag, maar de volgende ochtend was het rustig. Zelfs de brasems wilde bijna niet meer. Op een gegeven moment zijn we maar gaan opruimen. Toen het eindsignaal er was, hadden we alles zo ingepakt en konden we met een grote glimlach naar de prijsuitreiking met daarna een BBQ.

Mooie prijzen

Er was een zeer grote hoeveelheid prijzen dit keer. Erg mooie prijzen ook. De winnaars hadden 7 vissen in totaal op de kant gekregen en zelfs nog twee verspeeld. Super gevangen dus. Wij zijn uiteindelijk 4e geworden. En daar mogen we best trots op zijn.

Johan en Henri hadden de zevende plek. De opmerkingen dat ze ons zouden verslaan was alleen gegrond op de grootste vis... maar het gaat om het totale gewicht... Jammer dat brasems niet meetellen hè Johan?

Team HJ tevreden aan de BBQ

Nadat we ons heerlijk te goed hadden gedaan aan de BBQ. Zijn we murf weer richting huis gereden. Voldaan en voorzien van weer een leuke prijs... Volgende wedstrijd is over een paar weken al weer. Justin en Swiep zullen deze gaan vissen. Kijken wat er dit keer gebeurd. Jos bedankt voor de organisatie.