Vallee Lake 1 - Sessie 2  - Swiep en Michel

Vrijdag ochtend iets voor vijven krijg ik een sms van Swiep: Wakker? Was de vraag. Ik stuur hem terug ben onderweg. De auto zit al meer dan half vol en de spullen van Swiep moeten er nog bij. Als ik bij Swiep de straat in kom rijden staat hij al klaar met alle spullen buiten. We beginnen met laden.

Ik had aangegeven tussen kwart voor 5 en vijf uur bij hem te zijn. Maar ik was ook iets verlaat omdat ik toch even naar de wc moest. Swiep gaf aan ook net geweest te zijn… Dan scheelt dat in ieder geval luchtjes in de auto. Aangezien we een 4,5 uur durende rit voor de boeg hebben is dat een zeer positief begin.

Al snel is het niet meer mogelijk om door de achteruitkijk spiegel naar buiten te kijken, maar alles wat we mee willen is mee. Swiep en ik zijn op weg naar Vallee Lake 1. 3 maanden geleden heb ik met Justin een weekend op stek 1 mogen vertoeven, en dat is ons zeer goed bevallen. Dit keer hebben we stek 4 en 5 toegewezen gekregen. Onze agenda’s hadden twee gaten. Het ene weekend zat het water vol, het andere waren deze plekken nog vrij. Helaas zitten wij dan ongeveer een 75 tot 100 meter uit elkaar. Maar ja we vissen wel op een mooi water in Frankrijk.

De reis duurt wat langer dan we verwacht hadden. De standaard wegwerkzaamheden waarbij de wegversmalling aanwezig is, maar de werklieden ontbreken. Maar helaas zijn we ook wat ongelukken tegen gekomen. De eerste was een Peugeot de bocht uit gevlogen op een brug. Het was een omgebouwde variant, maar welke type was niet meer te zien. Er lagen overal stukjes. Niet veel later zien we een spoor van bezine of diesel op de weg liggen. Ik zeg nog tegen Swiep ik hoop dat dat niet glad is. Als er voor ons iedereen op de rem stapt. Weer een auto in de vangrail. De vrouw waarvan de auto was liep gelukkig nog rond, maar de auto is total loss. Als wij via de rechterbaan er voorbij rijden en ik weer gas geef om de veloren tijd te minimaliseren hadden mijn banden geen enkele grip en spinnen ze rond alsof ik een pak sneeuw er onder heb liggen. Het is dus spek glad. We blijven de komende kilometers dan ook links rijden totdat het spoor niet meer zichtbaar is.

Als wij om iets over 10’en de snelweg af komen maken we de laatste stop. De supermarkt. Een soort Aldi ligt net naast de snelweg en op de route naar Vallee Lake. Met het weekend voor de boeg heb ik voor de avond de vriesdroogmaaltijden mee. We moeten dus alleen de versnaperingen voor de ochtend, middag en avond(laat) hebben. Water, croissants, eieren, enz. We gaan met een mandje vol weer naar de kassa. 1 kassa, 10 mensen, waarvan twee voor ons met een kar staan waarmee ze een maand vooruit kunnen. Waarom hebben wij dat altijd? Resultaat is dat we pas om kwart voor 11 op Vallee Lake zijn.

Vallee Lake 1 - Het water

Tot onze verbazing zijn we wel de eerste. Al snel blijkt dat ze meer mensen verwachten. Wel geeft Mark aan dat als we willen wel een andere stek kunnen nemen. De stekken voor de Cabin. Dus stekken 6, 7 en 8. Deze waren besproken, maar hij heeft nog geen betaling ontvangen. Dus als de mensen toch op komen dagen, zouden we alsnog moeten verkassen. De andere mensen hadden gebeld dat ze wat later kwamen. Dit was een vader met een zoon. Vader is mee voor morele steun en zoon vist alleen. Verder is de Lodge ook verhuurd. Er zijn nog 3 mensen die wel betaald hebben, maar de chauffeur heeft geen geldig paspoort kunnen regelen. Dus of ze nou kwamen of niet was nog niet duidelijk. Uiteindelijk zitten we dus met 4 vissende mensen op Vallee Lake en Swiep en ik zitten 10 meter bij elkaar vandaan. Je hoort mij niet klagen.

Michel's Stek - nr 8

Nadat onze spullen door een quad en aanhanger naar onze plek gebracht zijn kunnen we beginnen met tactiek besprekingen. Eerst de keuze van de stekken. Swiep is al gelijk gecharmeerd van stek 7 en mij lijkt stek 8 wel wat. Dus die keuze is snel gemaakt. We beginnen dus gelijk maar met optuigen van de hengels. We hebben van alles bij ons en hadden in de auto al uitvoerig besproken wat we gingen doen. In eerste instantie op elke hengel iets anders om te kijken of iets een voorkeur heeft. Dus zoet, hartig en een eigen mix boilie is voor mij de keuze. Swiep gaat met een bedje van pellets voor meerval en steur. Verder een eigen mix boilie die hij van een kennis heeft gekregen en ook een zoete variant.

Het moment dat we aankwamen was het truien weer. Volgens mij was het iets van 14 graden. Nu een 2 uurtjes later is het 24 graden en lopen we te puffen omdat we het zo warm hebben. Vandaag is het weer volledig omgeslagen. De foto’s van de vangsten van afgelopen week zagen er nat uit. Regen was daar de oorzaak van. Nu zijn wij er en de zon brand ons weg. We zien karpers aan de oppervlakte en tijdens een rondje om het rechter gedeelte van mijn stek zie ik meer dan 20 karper onder de takken liggen. Ik besluit dan ook strak onder te takken te gaan liggen. De rechter hoek trekt heel erg mijn aandacht. Precies op de hoek hangt er een boom ver over het water heen. Ik vaar een lijn er zo dicht mogelijk naar toe. De twee andere lijnen leg aan de overzijde in gaten tussen de overhangende bomen. Een mix van maïs en hennep wordt er bijgevoerd. Rechts leg ik wat boilies, kruim en gebroken boilies erbij.

Dan ligt alles er in, we hebben er vertrouwen in en bouwen onze bivvy’s op. Als alles klaar is genieten we van een biertje. Swiep neemt als maaltijd een Beef Stroganof met aardappels. Ik ga voor een soortgelijke variant met rijst. Als we om 21:30 in onze stoelen over het water heen kijken en net wat tuckies en een Rotterdamse cervelaat worst hebben gegeten, besluiten we maar te gaan slapen. We zijn beide gebroken. Een goed nachtrust krijgen we niet, want de hele nacht door hebben we lijnzwemmers. Net genoeg piepjes om je voeten in je schoenen te zetten, maar dan ook weer gelijk je slaapzak in te duiken.

Vallee Lake 1 - Het is ochtend

Om 10 uur in de ochtend staat Mark (de eigenaar) ineens naast mijn tent. Ik lag net weer lekker te meuren. Na een kort gesprek waarin de woorden "liners, snags en nothing" veel in voorkwamen neemt Mark afscheid van ons en wenst ons nog veel succes. We starten de dag maar eens met ontbijt: een overheerlijke koffie, croissantjes met brie, brioche met salami en sinasappelsap.  Heerlijk. We kijken elkaar aan en besluiten dat we helemaal niet zo’n vervelend leven hebben. Na het ontbijt begint de zon al weer flink te branden. De lijnen worden 1 voor 1 gecontroleerd en opnieuw naar de stekken gevaren. Ik loop een rondje om ons gedeelte van het meer en zie weer allerlei karpers onder de bomen liggen. Naast een opening in de bomen liggen er drie van aanzienlijk formaat heerlijk rustig. Ik besluit een gokje te wagen. Met een drijvende pellet probeer ik voorzichtig de karper te verleiden. Steeds een paar stukjes pellet voeren en mijn lijn over een tak naar het water, zo zien ze mijn draad ook niet liggen op het water. Ik krijg hun aandacht wel maar een aanbeet volgt niet. Ze snoepen af en toe van een paar kleine stukjes, maar de pellets… die moeten ze niet. Na een uurtje of 2 houd ik het voor gezien. Ik vaar een derde hengel uit als z rig naar de stek waar ik de vissen zag en hoop dat dit ze wel kan overhalen. Als ik een uurtje later onder de boom ga kijken liggen er weer een aantal karpers. Nu echt 40 cm van mijn heerlijke gedipte foampjes. Maar ook hier blijft een aanbeet uit.

Vallee Lake 1 - Karpers onder de bomen

De hele dag blijft het rustig. Na een avondmaal, Swiep Chili Con Carne en ik Kip Kerrie met Rijst. Zitten we weer naast elkaar over het water heen te kijken naar de steeds weer op andere plekken verschijnende bruis plakkaten. Ik heb een fles whisky meegenomen die ik in 2004 van Swiep heb gekregen. Deze fles is een speciale editie en ik heb toen aangegeven dat dit op een speciaal moment open gemaakt zou worden. Een PB op Vallee Lake leek mij wel een speciaal moment. Maar nu is het zaterdag avond en we hadden nog niet eens een vis op de kant. Ik nam dus de beslissing om de fles “alvast”open te trekken. Dus wij stonden niet lang daarna “alvast”de proosten op een PB. Beiden voelde we de eerste slok, deze speciale editie staat namelijk op 54,8% alcohol. Dat hadden we dus niet verwacht of gezien. Als wij beiden net zijn bijgekomen van de eerste slok, krijgt Swiep een giller van een fluiten op zijn middelste hengel. Met als resultaat een PB. Een spiegel van 19,80kg. Nadat we deze vis voorzien hebben van een nieuwe pasfoto is deze weer veilig terug gezet. De volgende glas whisky heeft niet hetzelfde effect, anders dan dat we beide met een goed gevoel naar bed gaan.

Vallee Lake 1 - 19,80kg Spiegel van Swiep

Om een uurtje of 4 schrik ik wakker van mijn middelste hengel. Wat een run. Ik schiet uit mijn tent, zonder bril, schoenen, lamp, walkie talkie en sta gelijk in verbinding met iets groots en lomps. Ik roep naar Swiep maar krijg geen reactie. Ik concentreer me op de dril en na 10 minuten weet de vis door de wel bekende draai de haak te lossen. Ik vloek en tier de boel wat bij elkaar als ik Swiep hoor reageren. Hij baalt als een stekker dat hij me niet gehoord heeft, maar ik baal omdat ik een vis verspeeld heb. Zo zitten we beide balend aan de waterkant. Swiep was net pas in slaap gevallen nadat hij de hele tijd wakker had gelegen omdat hij het koud had. Hij was te lui om iets warms aan te trekken. Ik neem hem niets kwalijk en ik besluit op een geven moment maar naar bed te gaan. Vaar de boel weer uit en kruip weer in mijn heerlijke warme slaapzak. Swiep heeft voor die tijd mijn sounderbox in zijn tent gekregen om maar zeker te zijn. Alleen tot de ochtend blijft het op de bekende lijnzwemmers wat rustig.

Vallee Lake 1 - Familie zwaan is uitgebreid

Als ik om 11 uur net besluit weer even onder de bomen te gaan kijken zie ik mijn middelste hengel langzaam doorbuigen om daarna te gaan dansen op mijn rodpod. Ik grijp de hengel vast en zoek contact met hetgeen wat er met mijn pop-upjes vandoor wilde gaan. Ik moet er toch aan wennen dat we hier met nylon moeten vissen. Wat een speling heeft dat toch. Ik sta in contact met een grote vis en geniet vol van een heerlijke dril, met in het achterhoofd de gemiste vis van vanochtend. Swiep schreeuwt al een keer of 4 dat hij wakker is en staat met het schepnet klaar naast me om de vis te scheppen. Niet lang daarna kan hij mij feliciteren met mijn eerste vangst van deze sessie. Helaas is het op 200 gram na niet mijn PB. Maar ik ben heel tevreden met een schub van 17,80kg. Ook deze vis wordt op de digitale plaat gezet en veilig weer aan het meer teruggegeven.

Vallee Lake 1 - 17,80kg Schub van Michel

Zo hebben we beiden een mooie vis op de kant. Alles wat er nu nog bij komt is bonus. Maar die bonus blijft lang uit. Als Swiep in de middag wat slaap in haalt zit ik over het water heet te turen. Ik zie allerlei beweging. Nadat ik mijn zonnebril heb gepakt zie ik wel 15 tot 20 karper achter elkaar aan zitten vlak onder het oppervlakte van het water. Telkens schiet er 1 of meer naar de boden om een mega bruisplakkaat naar boven te laten komen. Het is een drukte van jewelste. Als er een paar uit het water springen, besluit ik Swiep wakker te maken. Dit is overduidelijk de paai. Het warme weer heeft ze weer aan het paaien gezet. Een mooi gezicht, maar zeker niet goed voor de vangsten.

We eten maar weer eens een avond maaltijd. Swiep weer Chili Con Carne en ik dit keer Macaroni. Na een paar biertjes, whisky en Groninger metworst is het weer tijd om te gaan slapen. Als we naar mijn gevoel net in de tent liggen roep de middelste hengel weer naar me. Dit keer is het een vreemde dril. Veel weerstand, dan helemaal niets om vervolgens weer flink te knokken met klappende bewegingen. Tot mijn verbazing zie ik dan ook een meerval(Letje) aan het oppervlakte verschijnen. Ik vis met tutti frutty en pineapple. Toch een meerval. Hebben we dat ook eens meegemaakt. Wat een verschil als je dit vast houdt in plaats van een karper. 4,50kg schoon aan de haak wordt weer veilig terug gelegd in het water en is zo weer vertrokken in de diepte. Swiep vist er gericht op met speciale pellets en ik pak er één op zoet... Vaag. Swiep maakt ook nog een opmerking: "Ben je al zo lelijk, geeft god je ook nog zo'n lullig nutteloos vinnetje op je rug waarmee je flink geplaagd zal worden". Zo droog als hij dat zij zo nat waren mijn ogen van het lachen. Voor dat ik weer me nest in duik, vaar ik de lijn weer naar dezelfde plek.

Vallee Lake 1 - 4,50kg Meerval van Michel

De rest van de nacht worden we geteisterd door lijnzwemmers. Steeds een paar piepjes en dan zakt de swinger weer terug naar zijn originele stand. Ik weet uiteindelijk toch ff diep in slaap te vallen als ik iets over half zes weer door de middelste hengel wordt gewekt. Ik sprint weer mijn tent uit zonder ook maar iets te pakken. Gelukkig hoor ik twee tellen daarna achter mij de woorden: “Ik ben wakker”. Na een dril waarbij de andere kant van de lijn steeds weer voor de bomen gaat bekruipt mij het gevoel dat ik iets groots aan de haak heb. Als ik dan rechts van mijn stek in een soort geul een steur omhoog zie komen bedenkt Swiep zich geen enkel moment en schept veilig en soepel de steur. Het duurt even voordat deze volledig in het net zit. Even staan we beiden te juichen. Waarna we met een gepaste verbazing in het net kijken. Na het wegen en meten is het een 20,80kg vis van 138cm. WOW, jullie snappen natuurlijk wel dat ik daar erg blij van wordt.

Vallee Lake 1 - 20,80kg Steur van Michel

Als we bijgekomen van de vangst weer ons nest ik kruipen worden we niet lang daarna weer gewekt, maar dit keer door een hengel van Swiep. Hij zoekt contact met de vis, deze vind hij maar na een spurt van de vis om een obstakel heen kan helaas de lijn van Swiep het niet meer verdragen. Resultaat is een verspeelde vis. Hij besluit de hengel nog wel opnieuw te voorzien van een onderlijn en gooit deze toch nog in. Maar het mocht niet meer baten.

We worden om 9 uur door Justin (van Vallee Lake) opgehaald met de Quad. Nadat we de auto weer volledig volgestouwd hebben en we op het terras een kop koffie gedronken hebben gaan we weer op weg naar huis. We zijn moe maar voldaan en hebben wederom een heerlijke sessie op Vallee Lake gehad. De vader en zoon hadden 2 vissen 51lbs en 56lbs. De man bij de lodge had 2 steuren. 1 daarvan had ik twee dagen later aan de haak.

Vallee Lake 1 - De natuur kan mooi zijn

Een geslaagd weekend welke zeker voor herhaling vatbaar is. Genoten van de vissen, het weer, het meer met de natuur er om heen. Swiep het was gezellig.... Op naar de volgende sessie.

Mochten jullie geïnteresseerd zijn in Vallee Lake 1 of 2 en jullie willen boeken. Kijk dan even op www.carp-diem.nl. René en/of John zullen jullie dan helpen met het boeken van een stek op één van deze fantastische meren. Ook nu zijn er zijn zelfs nog wat Last Minutes.... Wat voetbal wel niet doet :)