Maandag heeft Mat zijn 7 jarig huwelijksdag gevierd. Anders waren we maandag al gegaan. Maar nu is het dinsdag ochtend en we zijn op weg. Op naar de Lot. We hebben een lange reis gehad want jammer genoeg was Mat belangrijke medicijnen vergeten. Dus een retourtje van een uur was nodig. Gisteren heeft het flink geonweerd en daarbij is er veel regen gevallen. Dit kan grote gevolgen hebben voor de rivier. Als er boven de stek die we in gedachten hebben veel regen gevallen is, zal het bijna onmogelijk zijn om te vissen. We besluiten voor de zekerheid maar op een andere (veiligere) stek te gaan zitten. Dit omdat het water snel kan stijgen en het de eerste stek dan gelijk onder water staat.

Alle troep uit de auto...

Eenmaal op de tweede stek aangekomen is het water laag en er is bijna geen stroming. Snel laden we de boel uit de auto en beginnen eerst de "hoe gaan we vissen" bespreking. Mat ziet het zitten om aan de linker zijde van de stek te zitten. Mij lijkt rechts wel interessant. Links heb je overhangende bomen en rechts twee bomen die ooit met de stroming zijn meegesleurd in het water. Mat geeft aan dat de rechterboom eerder een heel eind naar boven lag. Duidelijk dat als het goed stroomt er flink wat water voorbijkomt. Omdat er nu bijna geen stroming is gaan we eerst met de voerboot en dieptemeter zoeken naar kuilen en geulen. Al snel vinden we een paar interessante plekken. Dus... Beginnen maar.

Ons uitzicht op de Lot

Vanwege de bewolking en de dreigende lucht besluiten we vervolgens eerst de bivvy's op te zetten. Als deze eenmaal staan bouw ik mijn hengels om. Er wordt een dikke voorslag op gezet. Verder maak ik rigs die passen bij de extreme maat boilies. Vierkante boilies van minimaal 30mm, als ze niet groter zijn. Ik gebruik een maat 4 haak en een lange rig. Verder moet een 160 gram grippa lood de boel op de grond houden. Wel wat anders dan we gewend zijn... Maar niet extreem.

Voor 17:00 uur ligt alles op zijn plek. Tijd voor een glaasje wijn gevolgd door een heerlijk maaltijd. Ik heb van mijn zwager een aantal vriesdroogmaaltijden gekregen. We kunnen kiezen uit verschillende gerechten zoals; kip curry met rijst, rundvlees schotel stroganoff naast nog meer ook de oude vertrouwde macaroni bolognese. Super uitvinding. Het neemt weinig ruimte in en kan bijna niet missen. Kokend water in het zakje, even roeren, 10 minuten wachten en klaar is het eten. Verbazingwekkend smaakt het ook nog goed.

Als wij net klaar zijn met eten begint het in de verte te rommelen. Het geluid van een grote vrachtwagen maar dan constant. Al gauw weten we wat het is. We beginnen steeds enkele piepjes te horen... Door een snel opkomende stroming. Het gerommel is de barrage een paar 100 meter verder op. Drie grote schuifdeuren die een heleboel water tegen houden. Ze hebben de tweede ver geopend en dat zorgt voor een stijging van het water van ongeveer een 40 cm. Het lood van 160 grams houdt stand, maar de troep in de lijn zorgt voor volle fluiters. Uiteindelijk zijn we verplicht om alle lijnen die aan de overkant liggen te verplaatsen naar deze kant. Het heldere water veranderd snel in een bruine massa.

De barrage blijft jammer genoeg open tot 22:30. De vaste vissers van deze stek hebben het over het magische uurtje. De tijd dat de vleermuizen over het water scheren. Dat is de tijd dat de meeste vissen gevangen worden. Helaas is dat al lang voorbij. Officieel mogen we tot 22:00 vissen, aangezien we niet in een nachtvis gedeelte zitten. Als wij om 23:00 de beslissing nemen om op te ruimen, is het water als weer bijna op het originele peil. Achteraf ben ik blij dat ik begonnen ben met mijn linker hengel, want de rechter begint tijdens het opruimen te lopen. Twee korte piepjes gevolgd door een volle run, met als resultaat een mooie 16,25 kg lederkarper. Na het vaste ritueel (foto’s, meten, wegen en veilig terugzetten) een glas whiskey om het te vieren gaan we voldaan naar bed.

16,25kg Lederkarper

De ochtend begint weer vroeg. Woensdag 5:30 gaat de wekker van Mat. Ik kom een paar minuten daarna uit mijn tent rollen, mijn slaapzak is zo lekker warm dat ik moeite heb om daar afscheid van te nemen. Officieel mogen we net weer beginnen met vissen. We houden ons wel aan de regels omdat er toch wel eens gecontroleerd wordt. Omdat het hier ook de laatste tijd wat drukker is geworden willen we niet net aan het vissen zijn als er een controle is. De Franse politie heeft het recht om je spullen af te pakken. Verder hangt je een flinke boete boven je hoofd. Maar dat ter zijde.

Het is nevelig en de heuvels hadden wolken om zich heen hangen. Het water is niet meer zo helder als eerst maar er is weinig stroming. Één voor 1 gaan de hengels weer op de plek waar wij ze willen hebben. Nu liggen we alleen twee van mij aan de rechter kant, waar ik de dag ervoor mijn vis heb gevangen. Het duurde tot aan de middag voordat Mat een katvis vangt op een 30 mm boilie. Niet lang daarna kreeg ik een brasem aanbeet op 3 tijgernoten... Maar ook dit keer een katvis. De rest van de dag blijft het erg rustig. Geen springende vissen... Ook niet klein grut. We blijven proberen... Als er om half 4 in de verte een toeter gaat weten we al hoe laat het is. De barrage gaat weer open. We draaien de baitrunners volledig dicht, en maken ons klaar voor een sterke stroming.

De stok voor en een half uurtje na opening
De stok voor en een half uurtje na opening van de barrage. 5 minuten later is hij weg.

Helaas zien we dat er uit elke pilaar een zootje water komt. Een voorbode om een grotere opening. De tweede deur wordt als snel verder naar boven geopend. Het duurt dan ook niet lang dat de rivier veranderd in een kolkende massa vies bruin water. De hengels houden stand totdat de lijnen vol zitten met viezigheid. Dit maakt vissen volledig onmogelijk. Zelfs de rustige stek van Mat is volledig omgewoeld. We besluiten de boel binnen te halen en vroeg te gaan slapen. Als we de bivvy's in duiken is het water meer dan een meter gestegen. Mijn rodpod had volledig onder water gestaan als ik hem niet verplaatst had. Het plan is vroeg op te staan en de verloren tijd in te halen. Dus de wekker wordt op 5 uur gezet.

De rodpod
De hengels worden bijna uit de rodpod getrokken.

Het heeft werkelijk de hele nacht geregend. Om 5 uur klinkt er nog steeds een zwaar rommelend geluid en dus staat de barrage nog steeds open. Mat gaat er voor de zekerheid nog uit en ziet dat het water nog steeds hoog staat en zwaar stroomt. Om 6 uur nog steeds, zelfs om 7 uur. Nadat we de wekker op 8 uur hebben gezet en er uit komen is de barage blijkbaar net dicht gegaan. Het niveau van het water zakt gelijk weer snel, maar de kleur van het water is licht bruin. Binnen de kortste keren leggen we de hengels op de steunen met heerlijk ruikende boilies, tijgers en plastic aan het eind. Klaar voor de volgende vis. Tijdens onze heerlijk instant/vriesdroog muesli zie ik aan de overkant een mooie karper volledig uit het water komen. Mat geeft aan dat daar een stek is die hij vaker heeft gevist maar dan vanaf de andere kant. We pakken de voerboot en varen de boilie met wat vriendjes richting de stek aan de overzijde. Iets voor tienen wordt dit beloond met een mooie spiegel van 13,50 kg.

Mat met 13,50kg Spiegel

We worden aangenaam verrast door mijn moeder en man. Die hebben een toerdag gepland en reden bij ons in de buurt. Na een kopje stevige koffie en het nuttigen van een door hun meegebrachte gebakjes gaan ze weer verder. De zon breekt even door, maar helaas is dat van korte duur want de donkere wolken, die eerder zo braaf langs ons heen dreven, komen nu recht over ons heen. Terwijl ze dat doen worden er een aantal liters water over ons heen gegooid. Her en der zien we bruis om ons heen. Maar nooit echt grote plakkaten. Sommige zijn wel interessant genoeg om een hengels te verplaatsen. Toch leveren deze bruisplekken niet direct een vis op. Als de zon net onder is krijgt Mat op een hengel een volle fluiter. Hij had een uurtje geleden de tijgernoten vervangen door een geurige boilie en dat heeft blijkbaar resultaat. De vis zet het op een zwemmen en gaat voor de bomen langs de kant. Mat moet alles blokkeren om te voorkomen dat de vis dit gaat redden. Helaas schiet de vis hierdoor los en staat Mat met een verbouwereerd gezicht te kijken. Jammer, want het voelde als een goede vis.

Mat is het zat.
Mat was het zat :)

Mat om een uurtje of tien in de avond gaat Mat even bij zijn Franse vismaten een kopje koffie drinken. Yan en Claude zijn even verder op een stek komen zitten. Ik ben daar ook eerder op de avond ook even gaan kijken en heb mogen genieten van een heerlijk Pastis 51. 51 staat voor 1 deel Pastis en 5 delen water. Maar ze schenken daar dus 21... 1 deel pastis en 2 delen water :). Claude vist alleen de avond, Yan blijft ook de nacht zitten. Als Mat een 20 minuten weg is, zit ik heerlijk onder een brolly te genieten van de geluiden om me heen. Als de rust verstoord wordt door een enkel piepje op 1  van mijn hengels. Nu heb je door de stroming vaker piepjes. Je reageert dus pas op de volgende piepjes. Twee tellen later hoor ik er nog 1. Ook dit wordt wel eens veroorzaakt door bijvoorbeeld katvissen. Ik sta op en begin in de richting van mij hengel te lopen. Dit lopen wordt, als er vervolgens iets met mijn boilie er vandoor gaat, al snel rennen. Een constante stevig run, het blijft gaaf. Ik pak mij hengel op en krijg direct contact met iets zwaars. Ik roep over het water heen dat Mat weet dat ik zijn hulp kan gebruiken. Maar krijg geen reactie. Als ik flink hard fluit zie ik een lampje in de verte aan komen. Dat is dus Mat. Net als hij er is, kan de vis gelijk het net in schuiven. Ik heb weer een heerlijk glimlach op mijn gezicht staan als hij aangeeft dat het een hele mooie vis is. Na het vaste weeg en foto momenten gaat ook deze vis weer veilig terug. 12,50 kg spiegel met een geweldig schubbenpatroon. We vissen door tot half twee. Ja, ja het is illegaal.... Maar we hebben effectief weinig tijd gehad om op de juiste tijden te vissen. Helaas levert die extra uurtjes geen extra vis op.

Michel met een 12,50kg wegende spiegel

Ik heb een beslissing genomen om een dag eerder naar huis te gaan omdat mijn vrouw al de hele week ziek op bed ligt. Ze wilde niet dat ik naar huis toe kwam, maar om een dag eerder naar huis te gaan geeft mij nu wel een goed gevoel. Alleen houdt dit in dat we vrijdag ochtend moeten gaan opruimen. De volgende ochtend staan we na 3,5 uur weer naast de hengels. Alles gaat er weer in en we kruipen gelijk weer de bivvy’s in. Als er om 8 uur een enkel piepje komt, staan we gelijk beide weer buiten de tent. Op wat bijvangsten na halen we geen karpers meer uit het water. Ik heb zelf als bijvangst 3 windes, 1 barbeel en 1 katvis gevangen. De laatste zelfs op tijgernoten.

Als er vervolgens vissers aan komen blijkt dat ze gehoord of gezien hebben dat wij weg gaan. Nadat wij dat aan hun bevestigd hebben geven ze aan te wachten tot we weg zijn om vervolgens op onze stekken te gaan vissen. We eten eerst rustig onze lunch, ruimen daarna op en rijden op de gisteren afgesproken tijdstip weg.

Paté lekker koel
Paté lekker gekoeld.

Ik kan terug kijken op een heerlijke week. Over het meer had ik geen verwachting zodat ik ook niet teleurgesteld kon worden. Ik denk dat ik het meer eens moet gaan bevissen in de zomermaanden. Een top sessie komt er wel eens. De Lot is echt helemaal geweldig. Dit is volledig anders vissen dan dat ik gewend ben. De natuur is mooi, de rivier is mooi en de vissen zijn mooi. Zoals het er nu naar uit ziet ga ik volgend jaar weer, alleen de details weet ik nog niet. Wel denk ik dat ik dan later in het seizoen ga, bijvoorbeeld juni. Het grillige weer heeft nu al twee jaar parten gespeeld, later in het seizoen wordt dat misschien voorkomen. We zullen zien.

Mat en Yan merci pour tous!
Claude Merci pour le pastis 21 :)